Het aanschaffen van een boot doe je niet zomaar. Evenals bij het aanschaffen van een huis, is goed vooronderzoek een must. Een van de belangrijkste zaken om helder te krijgen is: Wat kost een boot? Met de aanschafkosten van een boot ben je er namelijk nog niet. Denk bijvoorbeeld aan jaarlijkse kosten zoals onderhoud, ligplaats en verzekeringen. In deze blog staan alle kosten voor je op een rijtje, van het moment van aanschaf tot de jaarlijkse kosten.
Deze blog is mede mogelijk gemaakt door Bootman die je kent van onder andere: Rubberboot Shop, Marifoon Center, Elektrische Buitenboord Motoren en Acculader Center.
Inhoud van dit artikel
Aanschafkosten boot
De aanschafkosten van een boot hangen af van het type boot en de voorkeur voor specificaties die de boot moet hebben. Zo verschillen de kosten bijvoorbeeld tussen een motorboot, zeilboot en sloep. Maar denk ook de kosten voor specificaties zoals brandstof, oplader/omvormer, boegschroef et cetera.
De aanschafkosten van een boot verschillen uiteraard ook in nieuw en tweedehands. De minimale aanschafkosten van een nieuwe motorboot liggen rond de €450. Voor een tweedehands motorboot is dit ongeveer vanaf €25. De minimale aanschafkosten van een nieuwe zeilboot liggen rond de €2000. Een tweedehands zeilboot heb je vanaf €25. De minimale aanschafkosten van een nieuwe sloep liggen rond de €400.
Een tweedehands sloep heb je vanaf €100 euro. Een andere kostenpost om rekening mee te houden zijn de eisen die je stelt bij aanschaf van een boot. Dit kunnen eisen zijn die de boot duurder maken. Bijvoorbeeld het soort brandstof: Benzine of diesel. De aanschaf van een boot met benzine motor zal relatief goedkoop zijn, het risico dat je in huis haalt relatief groot: benzinedamp is en blijft een zeer explosief goedje.
Andere voorbeelden zijn: een motorkruiser of niet, een boegschroef of niet of een oplader/vormer. Daarnaast speelt het materiaal van de romp ook een grote rol.
Wat kost een boot per jaar?
Naast de aanschafkosten, brengt een boot jaarlijks nog meer kosten op. De kosten van een boot per jaar bestaan uit onderhoudskosten, kosten van een ligplaats en eventuele verzekeringskosten.
Onderhoudskosten
De onderhoudskosten zijn de kosten voor de boot om de boot in goede staat te onderhouden. Denk bijvoorbeeld aan klaar maken voor de winter, onderhoud van de motor en eventuele reparaties.
Kosten ligplaats
De kosten voor de ligplaats van de boot zijn de kosten die je betaald om de boot voor een langere tijd aan te meren. Deze kosten worden berekend aan de hand van de grote van de ligplaats(dus de ruimte die de boot in beslag neemt langs de kant), de plaats en het seizoen.
Zo is een ligplaats bij een rustig meer in Friesland goedkoper dan een ligplaats aan de grachten van Amsterdam. Daarnaast betaal je in het winterseizoen meer voor een ligplaats als in het zomerseizoen. Het is immers aantrekkelijker met lekker weer het water op te gaan.
Verzekeringskosten
De verzekeringskosten zijn de kosten om de boot te verzekeren tegen bijvoorbeeld schade die je toebrengt aan een ander of schades aan de boot. In Nederland bestaat er geen wet die je verplicht om een bootverzekering voor je boot af te sluiten.
Wel worden er in bepaalde situaties een WA-dekking (Wettelijke aansprakelijkheid) verplicht gesteld door een beheerder of organisatie. Dit komt veelal voor bij wedstrijden, in een jachthaven, in en botenstalling of op bepaald vaarwater.
De premie kosten voor de verzekering worden berekend aan de hand van het soort vaartuig, bouwjaar, lengte van de boot, waarde van de boot, of de boot een motor heeft of niet en het aantal schadevrije jaren.
Onderhoudskosten boot
De onderhoudskosten die een boot heeft zijn afhankelijk van verschillende factoren. Natuurlijk is het soort boot relevant, de omvang ervan en de mate waarin je zelf onderhoud kan uitvoeren. Daarnaast kan je het onderhoud laten uitvoeren door de stalling waar uw boot zich tijdens de winter bevindt of dit kun je apart inplannen.
Om deze reden is het lastig te zeggen wat jij voor je boot aan onderhoudskosten zal moeten betalen, maar we kunnen wel een indicatie geven van de kosten over het algemeen.
Deze staan hieronder weergeven, de prijzen zijn inclusief btw.:
Volledig onderhoud boot inclusief motor: Tussen €750 en €1500 (per jaar).
Binnenboordmotor kleine beurt: Tussen €150 en €300.
Binnenboordmotor grote beurt: Tussen €250 en €400. Buitenboordmotor kleine beurt: Tussen €75 en €275.
Buitenboordmotor grote beurt: Tussen €140 en €450.
Binnenboordmotor winterklaar: Tussen €100 en €200.
Buitenboordmotor winterklaar: Tussen €50 en €100.
Onderhoud per uur: Tussen €65 en €75 (per uur).
Als je zelf handig bent, kun je gedeeltes van het onderhoud van je boot zelf uitvoeren. Wanneer je het onderhoud met betrekking tot het uiterlijk van de boot zelf uitvoert (bijvoorbeeld: onderdelen invetten, boot schoonmaken en boot verven), hoef je in principe alleen het onderhoud van de motor te bekostigen.
Heb je een boot zonder motor? Dan ben je aardig goedkoop uit. Het is dan alleen nog maar een kwestie van het betalen van sommige reparaties/handelingen die je niet zelf kan uitvoeren. Naar schatting ben je dan ongeveer voor een paar honderd euro per jaar klaar.
Kosten ligplaats boot
De kosten voor een ligplaats voor een boot verschillen aanzienlijk in Nederland. Uit onderzoek blijkt dat de duurste ligplaatsen zich bevinden in de Noord/Zuid-Hollandse plassen.
Deze ligplaatsen kosten ongeveer €44,80 per jaar, per m2. De Friese meren zijn daar en tegen het goedkoopst. Daar kost een ligplaats ongeveer €25,08 per jaar, per m2.
Dit is een groot prijsverschil van ongeveer 75%.
Vraag dus van te voren offertes aan of bereken met online prijsmeters, hoe duur je op welke plek uitkomt met jouw boot.
Verschil tussen een boot en een schip
Om de kosten in kaart te brengen aan de hand van de grootte van de boot, is het eerst handig om goed te weten wat het verschil tussen een boot en een schip is.
Een boot is over het algemeen een vaartuig dat voor het plezier gebruikt wordt. Een schip is een term voor de beroepsvaart. Een schip omvat dan ook andere doelen, bijvoorbeeld: Het transport van goederen en mensen, recreatie, het commerciële en lucratieve doel, nationale defensie, onderzoekswerk en zelfs oliewinning platforms.
In het algemeen wordt in de maritieme wereld met een boot een kleiner open vaartuig zonder dekken aangeduid en met een schip een groter gesloten (gedekt) vaartuig. Er zijn een aantal uitzondering, zoals: Onderzeeboten, sleepboten, et cetera.
Voorbeelden van boten zijn: Sloepen, zeilboten, jachten en motorboten. Het kostenplaatje van deze boten staan in deze blog toegelicht. Voorbeelden van schepen zijn: Cruiseschepen, tankers, containerschepen, en binnenvaartschepen.
Kosten sloep
Er zijn verschillende kostenposten die verantwoordelijk zijn voor de jaarlijkse kosten van een sloep. De kosten bestaan uit:
Brandstof sloep
De kosten voor brandstof hangt af van het soort brandstof. De meest actuele gemiddelde prijs van benzine is ongeveer €1,77 per liter.
De meest actuele gemiddelde prijs voor diesel is ongeveer €1,47 per liter.
De belangrijkste factoren die van invloed zijn op het brandstofverbruik zijn: Het motorvermogen, het type motor (2-takt of 4-takt), het merk van de motor, de vaarsnelheid, het type brandstof, stroming/wind en staat van het onderhoud van de boot (met name bij aanslag op de romp).
Verzekering sloep
Indien van toepassing wanneer een WA-dekking (wettelijke aansprakelijkheid) is verplicht.
Ligplaats sloep
De kosten van de ligplaats worden (wederom) bepaalt door de grote van de sloep, type ligplaats (in het water of aan de kant) en het vaargebied. Via websites is het online mogelijk de prijs te bepalen.
Onderhoudskosten sloep
Ook de onderhoudskosten zijn afhankelijk van de grote van de sloep, type motor, et cetera.
Wel kun je ongeveer rekening houden met het volgende: Onderhoud kleine boot, kleine motor (motor van 2 t/m 5 pk): Voor het onderhouden van een kleine motor zijn de kosten vanaf €75 voor een kleine beurt.
Hoe groter de motor, hoe hoger de kosten. Hoe vaak je de motor moet onderhouden is afhankelijk van het soort motor van de sloep.
Wanneer je een sloep volledig onderhoud, winterklaar maakt en de motor nakijkt, dan betaal je er jaarlijks minimaal €750 voor. Onderhoud grote boot, grote motor:
Hoe groter de sloep, hoe groter de oppervlakte en dus hoe meer te onderhouden, daarbij is de motor ook groter en zijn er andere componenten die worden meegenomen.
Per jaar betaal je dan minimaal €1000 euro.
Winterstalling sloep
Het stallen van de sloep is afhankelijk van het aantal m2 van de boot en de soort stalling. De stallingskosten per dag liggen ongeveer tussen €10 en €60 per m2.
Kosten zeilboot
Er zijn verschillende kostenposten die verantwoordelijk zijn voor de jaarlijkse kosten van een zeilboot. De kosten bestaan uit:
Brandstof zeilboot
Evenals bij de kosten van een sloep, is het kostenplaatje voor brandstof afhankelijk van de soort brandstof die in de boot gaat.
De meest actuele gemiddelde prijs van benzine is ongeveer €1,77 per liter.
De meest actuele gemiddelde prijs voor diesel is ongeveer €1,47 per liter.
De factoren die van invloed zijn op het brandstofverbruik zijn hetzelfde als bij de sloep. Gemiddeld verbruikt een zeilboot per uur €15 euro aan benzine.
Verzekering zeilboot
Indien van toepassing wanneer een WA-dekking (wettelijke aansprakelijkheid) is verplicht.
Ligplaats zeilboot
De kosten voor de ligplaats van een zeilboot zijn wederom afhankelijk van het type boot. Om een indicatie te krijgen: Voor een open zeilboot zoals een ‘Polyvalk’, ‘Centaur’ of ‘Randmeer’ liggen de kosten voor een ligplaats ongeveer tussen €300 en €500 jaarlijks.
Onderhoudskosten zeilboot
De onderhoudskosten van een zeilboot worden bepaalt door de grote van de boot, type motor, zeil, et cetera. Om wederom een indicatie te krijgen: Voor een open zeilboot zoals een ‘Polyvalk’, ‘Centaur’ of ‘Randmeer’ betaal je ongeveer €250 tot €750 euro per jaar aan onderhoudskosten.
Deze kosten bestaan uit onderhoud van de motor tot aan het onderhoud van het dekzeil.
Winterstalling zeilboot
De kosten voor een winterstalling van een zeilboot liggen ongeveer tussen €14 en €40 per dag, per m2. Dit is afhankelijk van het soort stalling en de grootte van de boot in m2. Bij sommige stallingen betaal je ook extra voor het opbergen van masten.
Kosten jacht
Velen kunnen er alleen maar over blijven dromen: Het kopen van een jacht. Toch is het interessant te weten welke kosten er allemaal bij komen kijken. Deze staan hieronder voor je benoemt (de kosten zijn gebaseerd op het bezitten van een superjacht):
Onderhoudskosten jacht
Aangezien een jacht een enorm grote boot is, heb je ook heel wat oppervlakte te onderhouden. Denk bijvoorbeeld aan een verfbeurt, onderhoud van motor, onderhoud van houtwerk en controles.
Een volledige onderhoudsbeurt van een superjacht gebeurt meestal eens in de 10 tot 5 jaar. Zo een onderhoudsbeurt kost maar liefst €1.300.000 (!!).
Havenkosten, verzekeringskosten & overige kosten jacht
Wanneer de jacht niet vaart, dien je havengeld te betalen. Dit kan soms oplopen tot €3.000 per nacht. Daarnaast heb je nog veel kosten aan verzekeringen tegen brand, schade, diefstal, et cetera.
Wanneer je als jachteigenaar erg lekker op dreef ben, wordt je natuurlijk ook lid van een jachtclub. Een lidmaatschap bij een jachtclub kost in Monaco minstens €30.000 per jaar. Al om het al komen deze kosten uit op meer dan 1 miljoen euro.
Personeelskosten jacht
Een beetje superjacht heeft tot slot uiteraard personeel. Het personeel moet ook betaald worden. Dit kost jaarlijks bijna €2.000.000 aan salarissen.
Wanneer je dit bedrag te hoog vindt, kan je er ook voor kiezen Filipijnen aan boord te nemen, die zijn gewend om een stuk minder te verdienen (circa €300 per maand).
De kosten voor een (super)jacht komen dus jaarlijks uit op ongeveer €4.300.000.
Boot laten schilderen kosten
Een onderdeel van de onderhoudskosten van een boot is ook het schilderen van de boot. Je kunt er voor kiezen dit zelf te doen, maar je kunt dit ook uitbesteden.
Uitbesteden is uiteraard duurder dan het zelf doen, je betaald tenslotte voor vakkundig werk. Wanneer je ervoor kiest het uit te besteden, hangen de prijzen af van het type boot en de grote van de boot.
De prijzen voor het laten schilderen van een boot liggen ongeveer tussen €6.000 en €10.000.
Kosten aankoopkeuring boot
Wanneer je een nieuwe boot koopt, kun je een aankoopkeuring laten doen. De kosten van een aankoopkeuring van een boot hangen voornamelijk af van de lengte en leeftijd van de boot.De lengte bepaald vaak ook mede de uitrusting van het schip.
Een groot schip is vaak uitgebreider uitgerust dan een klein schip. Daar geldt ook weer hoe uitgebreider de uitrusting is hoe meer werk het is om alles goed te inspecteren en te testen.
Je kunt bij verschillende aanbieders vaak kiezen uit verschillende soorten keuringen: van algemeen tot grondig. De kosten voor een aankoopkeuring van een boot zijn gemiddeld tussen €200 en €500.
Boot registreren kosten
Wanneer je ervoor kiest een nieuwe snelle motorboot te kopen, dan verplicht de overheid een registratie voor bijna alle binnenwateren.
De prijs van de eerste registratie van een snelle motorboot is €54.
Dit kan je gemakkelijk online doen via de RDW. Let op: Wanneer je de aanvraag afwijst, krijg je geen geld terug.
Boot wrappen kosten
Wil je een unieke boot hebben? Of wil je deze laten personaliseren? Dan kan je deze ook aan het kostenplaatje toevoegen!
Boot wrappen kun je uitbesteden. Je kan dit doen in de vorm van gepersonaliseerde stickers, maar ook in schilderwerk. De prijs is dus afhankelijk van het ontwerp (zelf ontworpen of standaard ontwerp), maar ook de grootte van de de ‘wrap’.
Wil je bijvoorbeeld de gehele boot laten wrappen betaal je automatisch meer dan wanneer je een deel wilt wrappen. De kosten van het wrappen van een boot zijn dan dus ook moeilijk in te schatten.
Online zijn er veel websites waarbij je offertes kan aanvragen voor jouw soorten wensen en boot.
Ik hoop dat deze blog helder heeft gemaakt welke kosten erbij komen kijken bij het aanschaffen en onderhouden van een boot.