Werkt paracetamol om beter te kunnen slapen?

geplaatst in: Gezondheid | 0

Paracetamol wordt nu voor veel doeleinden gebruikt. Als middel tegen kater kan het ook de slaap bevorderen. Na een nacht slapen was de hoofdpijn plotseling verdwenen. Paracetamol ontspant lichaam en geest, dus paracetamol kan u een goede nachtrust bezorgen, maar werkt het ook? Paracetamol is niet geregistreerd als slaapmiddel. Voornamelijk en nog steeds zijn pijnstillers. De grootste vraag is: kan paracetamol je een goede nachtrust bezorgen?

Een Wetenschappelijk onderzoek

Paracetamol voor het slapen 

Paracetamol is geen slaapmiddel. Paracetamol is en blijft de belangrijkste pijnstiller. Wetenschappelijk onderzoek heeft nooit aangetoond of paracetamol u rustig kan laten slapen. Er zijn verschillende theorieën dat de stof van paracetamol een effect heeft op het serotonerge systeem in het lichaam.

Het serotonine-energiesysteem zorgt voor de aanmaak van serotonine. Als u dit gelukshormoon niet heeft, kunt u in sommige gevallen last hebben van slapeloosheid. Deze stoffen kunnen uw humeur beïnvloeden. Anderen stellen dat het enzym cyclo-oxygenases geremd wordt door paracetamol. Het enzym speelt vooral een grote rol bij de verwerking van ontstekingen. 

In praktijk

Paracetamol als slaapmiddel

Uit de praktijk blijkt ook dat paracetamol niet altijd slaapbevorderend werkt. Wel stellen velen dat je beter kunt slapen door paracetamol. Door een paracetamol voor het slapengaan in te nemen, slaap je mogelijk dieper. Dit komt, omdat het hersengebied verdoofd wordt. Impulsen komen hierdoor minder hard binnen. Dit zorgt ervoor dat je rustiger slaapt. 

Het innemen van 1 of 2 paracetamol tegelijk kan geen kwaad en is ook niet schadelijk. Wanneer je meer dan twee weken achter elkaar paracetamol slikt, kan dit echter wel problemen veroorzaken. Langdurig gebruik van paracetamol kan zorgen voor bijwerkingen, zoals hoofdpijn, verslaving of schade aan de nier- en lever. Ook is het mogelijk om resistent te worden tegen het middel. Je lichaam went eraan, waardoor het niet meer werkt als het echt nodig is. De beste remedie is dan om direct te stoppen.

Paracetamol kan je slaap dus enigszins bevorderen, maar onderdrukt ook een onderliggend probleem. Als je niet kunt slapen is het verstandiger om na te gaan wat de oorzaak is en daar actie op te ondernemen.

Paracetamol met coffeïne / codeïne

Paracetamol met codeïne kan ervoor zorgen dat je gemakkelijker kan slapen. Deze vorm van paracetamol maakt slaperig. Codeïne heeft een kalmerende werking, waardoor paracetamol met codeïne ontspant bij het slapen.

Echter is paracetamol met codeïne niet bedoeld om beter te slapen. Daarnaast zorgt paracetamol met coffeïne ervoor dat je moeilijker in slaap valt. Een paracetamol met coffeïne voor het slapen is dus niet verstandig, omdat het een opwekkend effect heeft. 

Uitgerust slapen door paracetamol

Goed slapen door paracetamol is niet de oplossing. Paracetamol werkt namelijk niet tegen een uitgeruste nachtrust. Het middel heeft een werking tussen de twee en vier uur. Na een nacht slapen is de paracetamol al lang uitgewerkt. Het kan er dus niet voor zorgen dat je de volgende dag geen klachten hebt en/of uitgeruster wakker wordt dan ooit tevoren.

Paracetamol en slapeloosheid

Het is zeldzaam, maar slapeloosheid door paracetamol is mogelijk. Een hoge dosering paracetamol kan zorgen voor verwardheid. Deze verwardheid kan zich uiten in een onrustig gevoel. Door de onrust in je lichaam kun je vervolgens niet meer slapen. Bij kinderen komt dit, heel sporadisch, voor. Ook andere oorzaken, waaronder bijwerkingen van de paracetamol kunnen je uit je slaap houden. 

Dé alternatieven om in slaap te komen

Er zijn verschillende oorzaken waardoor je niet kunt slapen. Stress, piekeren of lichamelijke en/of psychische klachten kunnen een grote rol spelen. Paracetamol voor het slapen gaan is niet dé manier. Er zijn ook andere alternatieven om in slaap te komen in plaats van paracetamol als slaapmiddel te gebruiken. 

Gebruik lage dosering Melatonine

Melatonine is een slaaphormoon. Het hormoon wordt in de hersenen geproduceerd en speelt een belangrijke rol bij het slapen. Melatonine zorgt ervoor dat je lichaam in de ‘slaapstand’ gaat. Als het weer dag wordt neemt de stof langzaam af en wordt je wakker. Dit slaaphormoon is, in een lage dosering, een goed alternatief voor paracetamol. Dit is in tabletvorm bij een drogist of apotheek te verkrijgen. 

Melatonine zorgt ervoor dat je sneller in slaap valt. Voor de juiste dosering is het verstandig om een arts te raadplegen en hier niet zelf mee aan de slag te gaan. Te veel melatonine kan je slaapritme ernstig verstoren, waardoor het geen goed alternatief is voor paracetamol. Let wel op, het middel is niet geschikt als je problemen hebt met doorslapen. 

Neem wat rust voordat je gaat slapen

Voordat je gaat slapen is het belangrijk om rust te creëren. Vermijd blauw licht van je tv, tablet en/of telefoon, zware maaltijden en intensieve conversaties. Zoek voordat je gaat slapen naar alternatieven: luister naar ontspannende muziek, lees een tijdschrift of doe ontspannings- en ademhalingsoefeningen. Deze alternatieven kunnen de slaap bevorderen. 

Zorg voor lichaamsbeweging

Wanneer je overdag gemiddeld 30 minuten beweegt, zal je hier in de avond profijt van hebben. Uit onderzoek is gebleken dat sport de slaap kan bevorderen. Bij het bewegen komt de stof adenosine vrij. Deze stof is samen met het slaaphormoon melatonine verantwoordelijk om in slaap te komen. 

Des te meer je beweegt, hoe groter de kans is dat je slaperig wordt. Echter is het niet verstandig om vlak voor het slapen te sporten, omdat je hartslag en lichaamstemperatuur verhoogt. 

Zorg voor slaaphygiëne

De omgevingstemperatuur van je slaapkamer is zeer bepalend. Het ventileren van je slaapkamer zorgt voor een betere nachtrust. Daarnaast is het van belang dat je kamer tijdens het slapen donker is. Veel licht kan zorgen voor verstoring in het slaapritme, waardoor je moeilijker in slaap valt. Als je niet kan slapen is het belangrijk om dit niet krampachtig te proberen. Dit zal alleen maar averechts werken.  

*Let op: Deze blog is niet vanuit een medisch oogpunt geschreven. Heb je medische vragen rondom paracetamol en slapen, dan kun je hier het beste een specialist over raadplegen. Niet kunnen slapen heeft vaak een onderliggend probleem. Het regelmatig innemen van paracetamol om te slapen is niet de oplossing hiertegen. Paracetamol kan namelijk bijwerkingen met zich meebrengen.

Veelgestelde vragen

Wat voor wetenschappelijk onderzoek is er gedaan?

Klik hier voor meer informatie over het wetenschappelijk onderzoek.

Wat zijn de alternatieven om in slaap te komen?

Klik hier voor meer informatie.

Hoe werkt het in de praktijk?

Klik hier voor meer informatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *