Macaroni, penne, spaghetti, ravioli, tortellini en ga zo maar door. Wist je dat er naar verluid 700(!) verschillende pastasoorten bestaan? De ene is klein, de ander rond, weer een ander gevuld, maar ze vinden allemaal hun origine in Italiƫ.

Pasta is niet meer weg te denken uit de Nederlandse keuken. Iedereen is er dol op, jong en oud. En dat is natuurlijk niet zo raar, want je kan ermee doen wat je wilt. Wel saus, geen saus, warm of koud, veel groente, weinig groente, noem het maar op.

Veel mensen vinden het lastig om te bepalen hoeveel ongekookte pasta per persoon voldoende is. Hierdoor wordt er vaak te veel pasta gekookt, wat vervolgens in de prullenbak verdwijnt. Zonde!

Alvast een tip van Martijn vooraf: heb je toch te veel gemaakt? Doe het in een bakje en eet het morgen bij de lunch op šŸ˜‰

Gelukkig zijn er handige richtlijnen om te bepalen hoeveel gram pasta per persoon nodig is, gericht op het soort gerecht en de specifieke soort pasta die je gebruikt.

Hieronder kun je de richtlijnen vinden.

Hoeveel gram ongekookte macaroni per persoon?

Wil je weten hoeveel pasta per persoon nodig is voor een bijgerecht of voorgerecht en maak je gebruik van macaroni? Voor voorgerechten en bijgerechten kun je in principe 60 gram ongekookte macaroni per persoon aanhouden.

En misschien denk je nu: huh voorgerecht? Ja echt, voorgerecht. Want in Italiƫ is macaroni niet altijd het hoofdgerecht. Eerst krijg je vaak een soepje en daarna volgt de pastagang. En daarna komt pas het hoofdgerecht, wat meestal uit vlees of vis bestaat.

Dus doe je het op z’n Italiaans? Dan heb je aan 60 gram ongekookte pasta per persoon voldoende. Veel mensen houden hierbij per persoon een halve mok macaroni aan, wat op zich ook een goede methode is als je een goede mok in huis hebt.

Wil je een hoofdgerecht met macaroni maken, zoals een pastasalade of macaroni bolognese? Dan kun je rond de 100 gram droge macaroni aanhouden per persoon. Heb je een grote eter te gast? Dan is 125 gram wellicht beter. Voor kleinere eters is 85 gram vaak voldoende.

Maak je pasta voor een hele grote groep? Reken dan op 100 gram persoon. Dit is namelijk het gemiddelde aantal gram macaroni per persoon. Een grote groep kan natuurlijk zowel grote als kleine eters hebben, dus met 100 gram ongekookte macaroni per persoon zit je sowieso goed.

Heerlijke macaroni voor 1 persoon

Hoeveel gram volkoren macaroni per persoon?

Ben je aan het afvallen? Dan is gewone macaroni misschien geen goed idee. In macaroni zitten veel koolhydraten. Koolhydraten zijn in principe niet slecht, maar het moet wel in balans zijn met de andere voedingselementen zoals onverzadigd vet en eiwit. Een gezonder alternatief van gewone macaroni is volkoren macaroni.

Hoeveel gram volkoren macaroni heb je dan nodig vraag je je af? Je houdt hierbij de richtlijnen aan voor de kleine eters en je vult de macaroni met meer groentes. Dus ongeveer 85 gram ongekookte/rauwe macaroni aangevuld met minstens 200 tot 250 gram groente.

Daarnaast kun je je macaroni ook nog aanvullen met gehakt of kip. Eet je alleen vega? Dan vul je je macaroni met vleesvervangers zoals kikkererwten, tofu of andere vega producten.

En dan tot slot een beetje (of heel veel, maar net wat je lekker vindt) kaas erover heen. Ik ben zelf dol op geraspte belegen kaas, maar mozzarella of Parmezaanse kaas kan natuurlijk ook.

Hoeveel gram ongekookte spaghetti per persoon?

Spaghetti is natuurlijk iets anders dan macaroni. De meest gebruikte methode om de hoeveelheid pasta per persoon te meten bij gebruik van spaghetti is de duim-en-wijsvinger methode.

De hoeveelheid droge spaghettislierten die je tussen duim en wijsvinger vast kunt houden is voldoende voor 1 persoon. In de meeste gevallen kom je dan uit op 60 gram ongekookte spaghetti per persoon.

Vind je deze methode te onzeker of gewoon onhandig? Dan kun je ook gebruik maken van een spaghettimeter. Deze kun je gewoon in de winkel met keukengerei kopen of online bestellen. Deze meters hebben een gat waarin je de precieze hoeveelheid spaghettisliertjes kunt meten.

Sommige meters hebben meerdere gaten voor grotere aantallen personen. Dus er is ook een gat voor 2, 3 en 4 personen. Op sommige meters wordt dit aangegeven met:

  • Normale honger
  • Meer honger
  • Veel honger
  • Dinosaurus

Dit komt natuurlijk weer overeen met wat voor eters je kunt hebben. Sporters kunnen bijvoorbeeld heel veel honger hebben en dan kun je het best kiezen voor ‘dinosaurus’.

Dit is in principe een heel nauwkeurige manier, Ɣls je een spaghettimeter hebt. Heb je deze niet, maar bijvoorbeeld wel een keukenweegschaal? Weeg dan gewoon per persoon die komt eten 60 gram ongekookte spaghetti af.

Spaghetti is gelukkig gemakkelijk te bewaren, dus heb je te veel gemaakt? Geen zorgen! Bewaar je spaghetti gewoon in de koelkast en je kan het zelfs invriezen.

Heerlijke spaghetti Bolognese voor het hele gezin

Hoeveel gram penne per persoon?

Dan is er natuurlijk ook nog penne, een veel gebruikte pastasoort in Nederlandse huishoudens. Deze soort pasta kun je het best wegen om een goede inschatting te maken. Voor een normale eter kun je 57 gram ongekookte penne aanhouden. Dit komt overeen met ongeveer Ā¾ kop pasta. Met anderhalve kop kun je dus een mooi gerecht voor 2 personen maken met penne.

Maak je eten voor meer mensen? Vermenigvuldig dan het aantal gram voor Ć©Ć©n persoon met het aantal personen dat mee eet.

Ben je zelf een groter eter of komen er grote eters eten, zoals sporters? Maak dan zeker het dubbele. Het zou jammer zijn als mensen met honger naar huis gaan.

Vul de penne pasta aan met groentes, vlees en kaas naar smaak. Maak bijvoorbeeld eens penne met pesto, tomaatjes en kipfilet.

Daarnaast is een heerlijke pastasalade met penne ook heel lekker. Kook de pasta eerst en laat het vervolgens afkoelen terwijl je de rest klaarmaakt, zoals tomaten, komkommer, olijven, pijnboompitjes en gerookte zalm.

Penne met tomaat, pesto en mozzarella voor 1 persoon

Hoeveel gram ongekookte tagliatelle per persoon?

Ongekookte tagliatelle vind je in de supermarkt bij de andere pastasoorten. De verpakkingen bevatten meerdere ‘nestjes’ van tagliatelle, dit zijn opgerolde slierten van tagliatelle.

De hoeveelheid tagliatelle per persoon is gemiddeld 100 gram. Grote eters kunnen wel 100 tot 200 gram tagliatelle eten. Dus denk goed na over het gezelschap waarmee je eet.

Ben je alleen? Dan is 100 gram tagliatelle voldoende.

Hoeveel lasagnebladen per persoon?

Onder de pastaā€™s vinden we natuurlijk ook lasagne. Veel mensen houden echt van lasagne, maar zijn altijd bang dat ze te veel of juist te weinig lasagnebladen gebruiken. Hoe kun je dit nu het best meten?

Wil je een 1-persoons portie lasagne maken? Dan heb je voldoende aan 4 lasagnebladen. Lasagne wordt vaak het best wanneer je vier lagen maakt, dus dan heb je aan vier lasagnebladen voldoende. Wil je een kleinere portie maken? Dan kun je de bladen doormidden breken voor een kleinere portie lasagne.

Ook lasagne is gemakkelijk te bewaren in de koelkast of in de vriezer. Dus heb je te veel gemaakt? Gooi het vooral niet weg, maar bewaar het voor als je een keer weinig tijd hebt om eten te maken. Eventjes in de oven en hop je lasagne is weer klaar!

Er zijn veel verschillende soorten lasagnes. Zo kun je lasagne maken met rode saus en gehakt of een roomsaus met vis. Uiteraard kun je ook voor een complete vega versie gaan met allerlei heerlijke groenten.

Lasagne maak je in een ovenschaal. Ik gebruik altijd een ovenschaal waar precies 3 lasagnebladen naast elkaar passen. Dus voor vier lagen, zoals het authentieke recept zegt, heb je 12 lasagnebladen nodig.

Dit is voldoende lasagne voor 4 personen. Maar dan hebben we nog de vulling. Deze maak ik altijd van 1 kilo gehakt, groentes, bacon, tomatenpuree, kookroom en een beetje rode pesto. En uiteraard maak ik er altijd bechamelsaus bij (uit een zakje).

Als de saus en de bechamel klaar zijn, ga je de lasagne opbouwen. Smeer de onderste lasagnebladen aan beide kanten in met een beetje bechamelsaus. Leg ze nu op de bodem van de ovenschaal.

Daarna doe je een laagje saus op de lasagnebladen. Je wilt vier lagen maken dus gooi er niet gelijk te veel op, gewoon voldoende om de hele bodem te bedekken. Smeer nu weer beide zijdes van de volgende 3 lasagnebladen in met bechamelsaus. En leg deze op de saus. Herhaal dit totdat de lasagnebladen op zijn.

Let op! Je moet eindigen met saus, want hier doe je de kaas overheen. Doe je de kaas over de lasagnebladen, dan zullen deze hard worden en lichtelijk verbranden en dat is natuurlijk zonde.

Een goed gevulde lasagne is een complete maaltijd, dus je maakt al snel te veel. Gelukkig is lasagne na een paar dagen in de koelkast of een tijdje in de vriezer nog steeds lekker.

Hoeveel gram verse pasta per persoon?

Naast ongekookte pasta heb je tegenwoordig ook veel soorten verse pasta zoals tagliatelle, ravioli en tortelini. Deze vind je in het koelschap in de supermarkt.

Deze verse pasta’s worden vaak verkocht in verpakkingen die bedoelt zijn voor 2 tot 3 personen, dus dat is erg makkelijk rekenen. Dit is voor de gemiddelde eter, dus ben je een grote eter of verwacht je grote eters? Dan kun je beter iets meer verse pasta nemen.

De verse pasta doe je maximaal 5 minuten in kokend water. Dit hoeft namelijk alleen warm te worden. Je hoeft dit dus niet helemaal ‘al dente’ te koken.

Hoeveel pastasaus per persoon?

Dan is er natuurlijk ook nog de spaghettisaus. Het is altijd maar de vraag of je genoeg saus maakt voor de hoeveelheid spaghetti die je hebt gekookt.

De meest gemaakte spaghetti is misschien wel spaghetti Bolognese. Deze heerlijke tomatensaus gevuld met gehakt en groentes, wordt het meest gemaakt in de Nederlandse keuken.

Maar op hoeveel saus per persoon moet je dan rekenen? De basis voor bolognese saus is 600-800 gram tomatenblokjes en 500 gram gehakt in een recept voor vier personen. Naar smaak kun je dit aanvullen met groentes zoals ui en wortel.

Omgerekend is dit dus ongeveer 200 gram pastasaus per persoon. Hier zitten de groentes en het gehakt dan al doorheen.

Hoe kook je pasta het beste?

Dat is natuurlijk ook niet geheel onbelangrijk. Pasta moet je zogezegd ‘al dente’ koken. Dit betekent dat het nog een beetje een bite heeft en niet tot snot gekookt is.

Op verpakking van de soort pasta die je hebt gekozen, staat ook de bereidingswijze. Grote slierten tagliatelle hebben misschien meer tijd nodig om gaar te worden dan de kleine macaroni’s.

Sommige mensen gaan af op hun gevoel en zullen tussendoor een pastaatje eruit vissen om te proeven of deze gaar is.

Is de pasta gaar? Dan moet je deze afgieten. Dit kan je doen met de deksel op de pan of gooi de pasta in een vergiet. Let op! Bij sommige pastarecepten staat dat je een deel van het kookvocht moet bewaren voor bijvoorbeeld de saus. Dus lees het recept goed door voordat je al het water weggooit.

Wel of geen olie en zout bij de ongekookte pasta?

Nu hoor ik je denken, moet ik nu wel of geen olie en zout in de pan doen als ik pasta kook? Daar zijn de meningen over verdeeld. De ene vindt dat het van tevoren moet zodat de pasta niet aan elkaar blijft plakken. En de ander zegt weer dat je dit ook kunt doen nadat je de pasta heb afgegoten.

Ik doe het altijd erna. Ik doe dan een beetje olie, zout en peper door de afgegoten pasta en daarna meng ik mijn saus er door heen.

Waar moet je verder nog rekening mee houden?

Bovenstaande hoeveelheden zijn natuurlijk heel gemiddeld. Het is vooral ook belangrijk om goed te kijken naar het gezelschap waar je de pasta voor klaar gaat maken.

Hoeveel pasta per persoon voldoende is, is immers ook afhankelijk van hoeveel een persoon eet. Ga je een maaltijd voor 4 personen maken, waarvan er 3 meer dan gemiddeld eten? Dan is het aan te raden om de hoeveelheid pasta af te meten naar 5 personen.

Daarnaast is het ook belangrijk om te kijken wat je verder nog aan de pasta toevoegt. Hoe meer groente, vlees en/of vis je aan het pastagerecht toevoegt, hoe minder pasta je nodig hebt.

Ik ben bijvoorbeeld een grote eter die dol is op alle soorten pasta, dus als ik alleen voor mezelf kook, dan maak ik vaak voor 3 personen pasta, zo heb ik de volgende dag bij de lunch ook nog een beetje.